Zaman yang Paling Rasulullah Takuti Sudah Tiba!! Kalau Anda Baca Hadist Ini. Anda Akan Faham Kiamat Sudah MENGETUK PINTU

ADSENSE Link Ads 200 x 90
ADSENSE 336 x 280
Untuk renungan bersama, orang Yang Tidak Sedarkan Diri. Daripada Abu Hurairah r.a. Bahawasanya Rasulullah SAW bersabda “Apabila ada seseorang mengatakan, ramai orang telah rosak, maka orang yang mengatakan itu sendiri yang paling rosak di antara mereka” (HR Muslim)Ahli Ibadat Yang Jahil Dan Ulama Yang Fasik
Daripada Anas r.a. 



Beliau mengatakan, bersabda Rasulullah SAW “Akan ada pada akhir zaman pakar ibadat yang jahil dan ulama yang fasik ” (HR Ibnu Ady)
[Orang jahil yang rajin beribadat dan ada pula orang alim yang fasik].

Menjual Agama Kerana Dunia
Daripada Abu Hurairah r.a. Beliau mengatakan, Rasulullah SAW bersabda “Akan keluar pada akhir zaman orang-orang yang mencari keuntungan dunia dengan menjual agama. Mereka berpakaian di hadapan orang lain dengan pakaian yang dibangun daripada kulit kambing (berpura-pura zuhud dari dunia) untuk mendapat simpati orang ramai, dan perkataan mereka lebih manis daripada gula. Padahal hati mereka merupakan hati serigala.

Allah SWT berfirman terhadap mereka “Apakah kalian tertipu dengan kelembutanKu? Ataukah kalian terlalu berani berbohong kepadaKu? Demi kebesaranKu, Aku bersumpah bakal menurunkan sebuahfitnah yang bakal terjadi di kalangan mereka sendiri, jadi orang yang alim (cendekiawan) pun bakal menjadi bingung” (HR Tirmizi)

Pendusta Dan Pengkhianat
Daripada Abu Hurairah r.a. Beliau mengatakan, Rasulullah SAW bersabda “Akan datang terhadap manusia tahun-tahun yang penuh dengan tipuan. Pada waktu itu si pendusta dikatakan benar dan orang yang benar dikatakan dusta. Pengkhianat bakal disuruh memegang mandat dan orang yang mandat dikatakan pengkhianat. Dan yang berpeluang berkata (cuba membetulkan) hanyalah golongan “Ruwaibidhah”. Sahabat bertanya “Apakah Ruwaibidhah itu wahai Rasulullah?” Nabi SAW menjawab “Orang kerdil, hina, dan tidak mengenal bagaimana hendak mengurus orang yang ramai” (HR Ibnu Majah)

Kefasikan Berleluasa
Daripada Abu Hurairah r.a, bahawasanya Rasulullah SAW bersabda “Bersegeralah kalian beramal sebelum menemui fitnah (ujian berat) semisalnya malam yang sangat gelap. Seseorang yang tetap beriman pada waktu pagi, kemudian pada waktu petang dirinya telah menjadi kafir, alias seseorang yang tetap beriman pada waktu petang, kemudian pada keesokan harinya dirinya telah menjadi kafir. Dirinya telah menjual agamanya dengan sedikit harta benda dunia” (HR Muslim)

Penindasan Terhadap Umat Islam
Daripada Tsauban r.a. Beliau mengatakan, Rasulullah SAW bersabda “Hampir tiba sebuahzaman di mana bangsa-bangsa dari seluruh dunia bakal datang mengerumuni kalian bagai orang-orang yang kelaparan mengerumuni bekas hidangan mereka” Maka salah seorang sahabat bertanya “Apakah kerana kita sedikit pada hari itu?” Nabi SAW menjawab “Bahkan kalian pada hari itu terlalu ramai, namun kalian misalnya buih pada masa banjir, dan Allah bakal mencabut rasa gentar terhadap kalian daripada hati musuh-musuh kamu, dan Allah bakal melemparkan ke dalam hati kalian penyakit ‘wahan’. Seorang sahabat bertanya “Apakah ‘wahan’ itu, wahai Rasulullah?” Rasulullah menjawab “Cinta dunia dan takut mati” (HR Abu Daud)

Namanya Saja Islam
Daripada Ali bin Abi Thalib r.a. Beliau mengatakan, telah bersabda Rasulullah SAW “Telah hampir tiba sebuahzaman, di mana tidak ada lagi dari Islam kecuali hanya namanya, dan tidak ada lagi dari Al-Quran kecuali hanya tulisannya. Masjid-masjid mereka indah, namun kosong daripada hidayah. Ulama mereka merupakan sejahat-jahat makhluk yang ada di bawah langit. Daripada merekalah keluar fitnah, dan terhadap mereka jua fitnah itu bakal kembali ” (HR Al-Baihaqi)

Budaya Barat Ikutan Umat Islam Kini
Daripada Abu Sa’id Al-Khudri r.a. Beliau mengatakan, bahawasanya Rasulullah SAW bersabda “Kamu bakal mengikut jejak langkah umat-umat sebelum kamu, sejengkal demi sejengkal, sehasta demi sehasta, jadi apabilalau mereka masuk ke celah biawak sekalipun kalian bakal mengikut mereka” Sahabat bertanya “Ya Rasulullah! Apakah Yahudi dan Nasrani yang Baginda maksudkan?” Nabi SAW menjawab “Siapa lagi?” (HR Muslim)

Ulama Tidak Dipedulikan
Daripada Sahl bin Saad as-Sa ‘idi r.a. Beliau mengatakan, Rasulullah SAW bersabda “Ya Allah! Janganlah Engkau menemukan aku dan mudah-mudahan kalian juga tidak berjumpa dengan sebuahzaman di mana para ulama telah tidak diikuti lagi, dan orang yang penyantun telah tidak dihiraukan lagi. Hati mereka semacam hati orang Ajam, lidah mereka semacam lidah orang Arab” (HR Ahmad)

Ulama Agama Terus Bertidak lebih
Daripada Abdullah bin Amr bin ‘Ash r.a. Beliau mengatakan, aku mendengar Rasulullah SAW bersabda “Bahawasanya Allah SWT tidak bakal mencabut (menghapus) ilmu dengan sekali gus daripada manusia. Namun Allah SWT menghapus ilmu agama dengan mematikan para ulama. Apabila telah ditiadakan para ulama, orang tidak sedikit bakal memilih orang-orang jahil sebagai pemimpinnya. Apabila pemimpin yang jahil itu ditanyakan, mereka bakal berfatwa tanpa ilmu pengetahuan. Mereka sesat dan menyesatkan orang lain” (HR Muslim)

Golongan Anti Hadis
Daripada Miqdam bin Ma’dikariba r.a. Beliau mengatakan, bahawasanya Rasulullah SAW bersabda “Hampir tiba sebuahzaman di mana seorang lelaki yang sedang duduk bersandar di atas kursi kemegahannya, lalu disampaikan kepadanya sebuah hadis dari hadisku maka dirinya mengatakan “Pegangan kita dan kalian hanyalah kitab Allah sahaja. Apa yang dihalalkan oleh Al-Quran kita halalkan. Dan apa yang ia haramkan kita haramkan” (Kemudian Nabi SAW melanjutkan sabdanya) “Padahal apa yang diharamkan Rasulullah SAW itu samalah hukumnya dengan apa yang diharamkan Allah SWT” (HR Abu Daud dan Ibnu Majah)

Berbangga-Bangga Dengan Masjid
Dari Anas bin Malik r.a. Bahawasanya Rasulullah SAW bersabda “Tidak terjadi hari Kiamat jadi umatku bermegah-megah dengan bangunan masjid” (HR Abu Daud)

Tak Ada Imam Untuk Solat Berjemaah
Daripada Salamah binti al-Hurr r.a. Beliau mengatakan, aku mendengar Rasulullah SAW bersabda “Akan datang sebuahzaman, pada waktu itu orang tidak sedikit berdiri tegak berbagai lama, kerana mereka tidak memperoleh orang yang bisa mengimami mereka solat” (HR Ibnu Majah)

Penyakit Umat Islam Masa Kini
Daripada Abu Hurairah r.a. Katanya, aku mendengar Rasulullah SAW bersabda “Umatku bakal ditimpa penyakit -penyakit yang sempat menimpa umat-umat terdahulu” Sahabat bertanya “Apakah penyakit-penyakit umat-umat terdahulu itu?” Nabi SAW menjawab “Penyakit-penyakit itu merupakan, 1.Terlalu arogan, 2.Terlalu mewah, 3.Mengumpulkan harta setidak sedikit mungkin, 4.Tipu menipu dalam merebut harta benda dunia, 5.Saling memarahi, 6.Dengki-mendengki jadi menjadi zalim menzalimi” (HR Hakim)

Perangkap Riba
Daripada Abu Hurairah r.a. Beliau mengatakan, Rasulullah SAW bersabda “Akan tiba sebuahzaman, tidak ada seorang pun kecuali dirinya terlibat dalam memakan harta riba. Kalau dirinya tidak memakannya dengan cara langsung, dirinya bakal terkena debunya” (HR Ibnu Majah)

Manusia Tidak Peduli Mengenai Sumber Pendapatannya
Daripada Abu Hurairah r.a. Beliau mengatakan, bersabda Rasulullah saw, “Akan datang sebuahzaman seseorang tidak mempedulikan daripada mana dirinya memperoleh harta, apakah dari sumber yang halal alias pun haram” (Riwayat Muslim)

Tidak sedikitnya Sumber Galian
Daripada Ibnu Omar r.a. Beliau mengatakan “Pada sebuahmasa dibawa ke hadapan Rasulullah SAW sepotong emas. Dan emas itu merupakan emas zakat yang pertama sekali dikutip. Emas itu telah dibawa oleh Anak cucu Sulaim dari lombong (galian) mereka. Maka sahabat mengatakan “Wahai Rasulullah! Emas ini merupakan hasil galian kita” Lalu Nabi SAW menjawab “Nanti kalian bakal bisai tidak sedikit galian-galian, dan yang bakal menguruskannya merupakan orang-orang yang jahat ” (HR Baihaqi)

Khamar
Daripada Abu Malik Al-Asy’ari r.a. Katanya Rasulullah SAW bersabda “Sesungguhnya bakal ada sebahagian dari umatku yang meminum khamar dan mereka menamakannya dengan nama yang lain. Sambil diiringi dengan alunan muzik dan suara biduanita. Allah SWT bakal menenggelamkan mereka ke dalam bumi dan Allah SWT bakal merubah mereka menjadi kera alias babi” (HR Ibnu Majah)

Tidak sedikitnya P3rz1n44n
Dari Anas r.a. Beliau mengatakan “Aku bakal menceritakan terhadap kalian sebuah Hadis yang tidak ada orang lain yang bakal menceritakannya seusai aku. Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda “Di antara tanda kiamat ialah sedikit ilmu, tidak sedikit kejahilan, tidak sedikit p3rz1n44n, tidak sedikit kaum perempuan dan sedikit kaum lelaki, jadi kelak seorang lelaki bakal mengurus lima puluh orang perempuan” (HR Bukhari Muslim)

Berpakaian Namun T3l4nj4ng
Daripada Abu Hurairah r.a. Beliau mengatakan, Rasulullah SAW bersabda ”Ada dua golongan yang bakal menjadi penghuni Neraka, keduanya belum sempat aku menonton mereka.

Pertama, golongan (penguasa) yang memiliki cambuk bagai ekor sapi yang dipakai untuk memukul orang. Kedua, perempuan yang berpakaian namun t3l4nj4ng, lenggang-lenggok sewaktu berlangsung, mengayun-ayunkan bahu. Kepala mereka bagai bonggol (belakang unta). Kedua golongan ini tidak bakal masuk syurga, malah tidak bakal bisa mencium aroma harumnya. Sesungguhnya keharuman syurga itu bakal terhidu dari jarak perjalanan yang sangat jauh (HR Muslim)


Perilaku Manusia Masa Kini
Dari Aisyah r.a. Dirinya mengatakan “Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda “Tidak bakal terjadi hari kiamat jadi seorang anak menjadi karena kemarahan (bagi bunda bapanya), hujan bakal menjadi panas, bakal bertambah tidak sedikit orang yang tercela dan bakal bertidak lebih orang yang baik, anak-anak menjadi berani melawan orang tua, dan orang yang jahat berani melawan orang-orang baik” (HR Thabrani)

Anak Menjadi Baginda Terhadap IbunyaDaripada Umar bin al-Khattab r.a. (dalam sebuah hadis yang panjang), …kemudian Jibrail bertanya terhadap Rasulullah SAW ” Maka khabarkan kepadaku mengenai hari kiamat?” Lalu Nabi SAW menjawab, “Orang yang ditanya tidak lebih mengenal daripada orang yang bertanya” Maka Jibrail mengatakan “Kalau begitu cuba khabarkan kepadaku tanda-tandanya” maka Nabi SAW menjawab “Bahawa hamba bakal melahirkan tuannya dan engkau menonton orang berlangsung tanpa kasut dan orang yang bertelanjang lagi miskin yang hanya menggembala kambing itu berlumba-lumba untuk membikin binaan” (Riwayat Muslim)

Peperangan Demi Peperangan
Daripada Abu Hurairah r.a, katanya Rasulullah SAW bersabda “Hari kiamat tidak bakal terjadi jadi harta benda membeludak ruah dan muncul tidak sedikit fitnah dan tidak jarang terjadi “al-Harj”. Sahabat bertanya “Apakah al-Harj itu wahai Rasulullah?” Nabi SAW menjawab “Peperangan, peperangan, peperangan” Beliau mengucapkannya tiga kali. (HR Ibnu Majah)

Perang Di Kurang lebih Sungai Furat (Iraq) Kerana Berebut Kekayaan
Daripada Abu Hurairah r.a, bahawasanya Rasulullah SAW bersabda “Tidak terjadi hari kiamat jadi Sungai Furat (Sungai Euphrates, Iraq) menjadi surut airnya jadi kelihatan sebuah gunung dari emas. Tidak sedikit orang yang terbunuh kerana merebutnya. Maka terbunuhlah sembilan puluh sembilan daripada seratus orang yang berperang.

Dan masing-masing yang terlibat mengatakan “Mudah-mudahan akulah orang yang selamat itu” Di dalam riwayat lain disebutkan “Telah dekat sebuahmasa di mana Sungai Furat bakal menjadi surut airnya lalu kelihatan perbendaharaan dari emas, maka siapa sahaja yang hadir di situ janganlah dirinya mengambil sesuatu pun dari harta tersebut” (HR Bukhari Muslim)

[Tersedia sebahagian pihak yang menyebutkan bahawa perkataan emas di dalam Hadis ini sebetulnya petroleum ]

Waktu Terasa Pendek
Daripada Anas bin Malik r.a. Beliau mengatakan, Rasulullah SAW bersabda “Tidak bakal terjadi kiamat jadi waktu terasa pendek, maka setahun dirasakan semacam sebulan, sebulan dirasakan semacam seminggu, seminggu dirasakan semacam sehari, sehari dirasakan semacam satu jam dan satu jam dirasakan semacam satu kilatan api” (HR Tirmizi)

Hilangnya Sifat Amanah
Daripada Huzaifah bin Al-Yaman r.a. Katanya, …”Kemudian jadilah orang ramai berjual beli, maka hampir sahaja tiada seorang pun yang suka menunaikan amanah, jadi dikatakan orang bahawasanya di kalangan Anak cucu Fulan (di kampung yang tertentu) itu ada seorang yang sangat baik memegang amanah, sangat terpercaya dan orang ramai mengatakan “Alangkah tekunnya dirinya dalam bekerja, betapa indahnya pekerjaannya, betapa cerdik otaknya. Padahal di dalam hatinya telah tiada lagi keimanan sekali pun hanya seberat timbangan biji sawi.” (HR Bukhari & Muslim)

Islam Bakal Pudar Dengan cara Perlahan-Lahan
Daripada Huzaifah bin al-Yaman r.a. Beliau mengatakan, Rasulullah SAW bersabda “Islam bakal lenyap semacam hilangnya corak pada pakaian, jadi orang tidak mengerti apakah yang dimaksudkan dengan puasa, apakah yang dimaksudkan dengan solat, apakah yang dimaksudkan dengan nusuk (ibadah), dan apakah yang dimaksudkan dengan sedekah. Al-Quran bakal hilang semuanya pada sebuahmalam sahaja, maka tidak ada yang tertinggal di permukaan bumi ini darinya mesikipun hanya satu ayat. Sesungguhnya yang ada hanya berbagai kelompok manusia, di antaranya orang tua, lelaki dan perempuan. Mereka hanya bisa mengatakan, Kita sempat menemui nenek moyang kita mengucapkan kalimat LAILAHAILLALLAH, lalu kita pun mengucapkannya juga” (HR Ibnu Majah)

Bilakah Bakal Terjadi Kehancuran?
Daripada Abu Hurairah r.a. Beliau mengatakan “Pada sebuahhari ketika Nabi SAW sedang berada dalam sebuahmajlis dan berkata dengan orang yang hadir, tiba-tiba datang seorang A’rabi (Arab Badwi) lalu dirinya bertanya terhadap Rasulullah SAW “Bilakah bakal terjadi hari Kiamat?” Nabi SAW terus saja berbicara. Sebahagian yang hadir mengatakan “Beliau (Nabi SAW) mendengar apa yang ditanyakan, namun pertanyaan itu tidak dibahagiainya” Sementara yang lain mengatakan

“Sesungguhnya beliau tidak mendengar pertanyaan itu” Jadi apabila Nabi SAW berakhir berbicara, beliau bersabda “Di mana orang yang bertanyakan mengenai hari Kiamat tadi?” Lalu Arab Badwi itu menyahut “Ya! Saya wahai Rasulullah” Maka Nabi SAW bersabda “Apabila mandat telah disia-siakan maka tunggulah hari Kiamat” Arab Badwi itu bertanya pula, “Apa yang dimaksudkan dengan mensia-siakan mandat itu?” Nabi SAW menjawab “Apabila urusan diserahkan terhadap yang bukan ahlinya, maka tunggulah kedatangan hari Kiamat” (HR Bukhari)

Kebinasaan Umat Islam
Daripada Ummul Mukminin , Zainab binti Jahsy (isteri Rasulullah SAW), beliau mengatakan,”(Pada sebuahhari) Rasulullah SAW masuk ke dalam rumahnya dengan keadaan cemas sambil bersabda, LAILAHAILLALLAH, celaka (binasa) bagi bangsa Arab dari kejahatan (malapetaka) yang telah hampir menimpa mereka. Pada kali ini telah terbuka dari dinding Yakjud dan Makjud semacam ini”, dan Baginda menemukan ujung jari dan ujung jari yang sebelahnya (jari telunjuk) yang dengan itu mengisyaratkan semacam bulatan. Saya (Zainab binti Jahsy) lalu bertanya “Ya Rasulullah! Apakah kita bakal binasa sedangkan di kalangan kita tetap ada orang-orang yang soleh?” Lalu Nabi SAW bersabda “Ya, apabilalau kejahatan telah terlalu tidak sedikit” (Riwayat Bukhari & Muslim)

Punca Kebinasaan Seseorang
Dari Abu Hurairah r.a. Beliau mengatakan, Rasulullah SAW bersabda “Akan datang sebuahzaman di mana orang yang beriman tidak bakal bisa menyelamatkan imannya, kecuali apabila dirinya lari membawanya dari puncak bukit ke puncak bukit yang lain, dan dari sebuahgua ke gua yang lain. Maka apabila zaman itu telah tiba, segala sumber pendapatan tidak bisa diperoleh kecuali dengan melaksanakan sesuatu yang menyebabkan kemurkaan Allah SWT. Apabila ini telah terjadi, maka kebinasaan seseorang merupakan disebabkan memenuhi kehendak isteri dan anak-anaknya.

Kalau dirinya tidak memiliki isteri dan anak, maka kebinasaannya disebabkan memenuhi kehendak kedua bunda bapanya. Dan apabilalau bunda bapanya telah tidak ada lagi, maka kebinasaannya disebabkan mengikuti kehendak keluarganya alias disebabkan mengikuti kehendak jiran tetangganya” Sahabat bertanya “Wahai Rasulullah SAW, apakah maksud perkataan engkau itu?” Nabi SAW menjawab “Mereka bakal menghinanya dengan kesempitan hidupnya. Maka ketika itu sesungguhnya dirinya telah menceburkan dirinya ke jurang-jurang kebinasaan yang bakal menghancurkan dirinya” (HR Baihaqi)

Perselisihan Yang Tidak sedikit

Daripada Abi Nijih ‘Irbadh bin Sariyah r.a. Beliau mengatakan “Telah menasihati kita Rasulullah SAW bakal satu nasihat yang menggetarkan hati kita dan menitiskan air kita ketika mendengarnya, lalu kita mengatakan, Ya Rasulullah! Seakan-akan ini merupakan nasihat yang terbaru sekali maka berbagilah pesanan terhadap kami” Lalu baginda pun bersabda “Aku berwasiat bakal kalian agar sentiasa bertakwa terhadap Allah dan mendengar dan taat (kepada pemimpin) sekali pun yang memimpin kalian itu hanya seorang hamba. Sesungguhnya sesiapa yang panjang umurnya daripada kalian tentu dirinya bakal menonton perselisihan yang tidak sedikit.

Maka hendaklah kalian berpegang teguh dengan sunnahku dan sunnah para khulafa Ar Rasyidin Al Mahdiyin (Khalifah-khalifah yang mengenal kebenaran dan mendapat ceo ke jalan yang benar) dan gigitlah sunah-sunah itu dengan gigi geraham dan jauhilah perkara-perkara yang baru (bid’ah) yang diada-adakan, kerana sesungguhnya tiap-tiap bid’ah itu merupakan sesat” (Riwayat Abu Daud dan Tirmizi)

Golongan Yang Selamat
Daripada ‘Auf bin Malik r.a. Beliau mengatakan, Rasulullah SAW bersabda “Umat Yahudi telah berpecah-belah menjadi tujuh puluh satu golongan, maka hanya satu golongan sahaja yang masuk syurga dan yang tujuh puluh bakal masuk neraka. Umat Nasrani telah berpecah belah menjadi tujuh puluh dua golongan, maka tujuh puluh satu golongan masuk neraka dan hanya satu golongan sahaja yang masuk syurga.

Demi Tuhan yang diriku di dalam kekuasaanNya, umatku bakal berpecah belah menjadi tujuh puluh tiga golongan, hanya satu golongan sahaja yang masuk syurga dan tujuh puluh dua bakal masuk neraka. Sahabat bertanya “Golongan mana yang selamat?” Nabi SAW menjawab “Mereka merupakan jemaah” (HR Ibnu Majah)

Orang Asing
Daripada Abu Hurairah r.a. Beliau mengatakan, Bersabda Rasulullah SAW “Islam mula berkembang dalam keadaan asing. Dan ia bakal kembali asing pula. Maka beruntunglah orang-orang yang asing” (HR Muslim)

Kepayahan Orang Yang Beriman
Daripada Anas r.a. Mengatakan Rasulullah SAW bersabda ”Akan datang pada manusia sebuahzaman di mana orang yang berpegang teguh di antara mereka terhadap agamanya laksana orang yang memegang bara api. (HR Tarmizi)

Kesulitan Itu Lebih Baik Daripada Kebahagiaan
Daripada Ali bin Abi Thalib r.a “Bahawasanya kita sedang duduk bersama Rasulullah SAW di dalam masjid. Tiba-tiba datang Mus’ab bin Umair r.a. Dan tidak ada di badannya kecuali hanya selembar selendang yang bertampal dengan kulit. Tatkala Rasulullah SAW menonton kepadanya. Baginda menangis dan menitiskan air mata kerana mengenangkan kemewahan Mus’ab ketika berada di Mekah dahulu (kerana sangat dimanjakan oleh ibunya), dan kerana memandang hidup Mus’ab kini (ketika berada di Madinah sebagai seorang Muhajirin yang meninggalkan segala harta benda dan kekayaan di Mekah). Kemudian Nabi Muhammad SAW bersabda

 “Bagaimanakah keadaan kalian pada sebuahhari nanti, berangkat pada waktu pagi dengan satu pakaian, dan berangkat pada waktu petang dengan pakaian yang lain pula. Dan apabila diberbagi satu hidangan, diletakkan pula satu hidangan yang lain. Dan kalian menutupi (menghiasi) rumah kalian sebagaimana kalian memasang kelambu Kaabah?” Maka jawab sahabat “Wahai Rasulullah, pastinya keadaan kita pada waktu itu lebih baik daripada keadaan kita pada kali ini. Kita bakal memberbagi perhatian sepenuhnya terhadap persoalan ibadat sahaja dan tidak bersulit payah lagi untuk mencari rezeki” Lalu Nabi SAW bersabda “Tidak! Keadaan kalian kali ini merupakan lebih baik daripada keadaan kalian pada hari itu” (HR Tirmizi)

Golongan Yang Sentiasa Menang
Daripada Mughirah bin Syu’bah r.a. Beliau mengatakan, Rasulullah SAW bersabda “Sentiasa di kalangan umatku ada golongan yang sentiasa menang (dalam perjuangan mereka), jadi hinggalah pada sebuahwaktu yang dikehendaki Allah SWT. Mereka senantiasa menang. (HR Bukhari)
ADSENSE 336 x 280 dan ADSENSE Link Ads 200 x 90