Hukum Seorang Bapa Memeluk dan Mencium Anak Perempuannya Yang Sudah Baligh

ADSENSE Link Ads 200 x 90
ADSENSE 336 x 280
Seorang bapa memeluk serta mencium anak perempuannya di tersanjungn kepala, pipi alias antara kedua matanya dalam bentuk kasih sayang merupakan wajib, sekalipun anak perempuannya sudah baligh, besar serta dewasa dengan syarat leluasa dari fitnah alias leluasa dari rangsangan syahwat.




Tetapi dilarang dari mencium mulut, kerana ciuman mulut hanya di antara suami serta isteri kerana kebiasaannya ia bisa merangsangkan syahwat. Sempat ditanya terhadap al-Imam Ahmad: “Bolehkah seorang lelaki mencium wanita yang mahram dengannya?” Jawab Imam Ahmad:

Maksudnya: “(Boleh) Apabila dirinya (lelaki itu) baru pulang dari permusafiran, serta dirinya tak bimbangkan dirinya (dari fitnah).”


Kata Ibn Muflih:

Maksudnya: “akan tetapi tak boleh meperbuat ciuman pada mulut sama sekali, (sebaliknya) pada dahi alias kepala.” (al-Adab al-Syar’iyyah 2/256)

Di dalam al-Iqna’ (3/156) dinyatakan pula:

Mksdnya: Dn tk mngpa bgi yng bru plang dri prmsfran mncium wnita-wnita mhram dngnny, apabila dirinya tak bimbangkan (fitnah) terhadap dirinya. Bakal tetapi jangan meperbuat ciuman pada mulut, sebaliknya pada dahi alias kepala.”

Di dalam al-Mausu’ah al-Fiqhiyyah 13/130 dinyatakan:

Maksudnya: “Tidak boleh bagi seseorang lelaki mencium mulut lelaki lain alias tangannya alias anak buah lain, demikian juga tak boleh seorang wanita mencium wanita lain, berpelukan serta bersentuhan badan serta semisalnyanya. Semua itu (dilarang) apabila dalam bentuk bersyahwat. Perkara ini tiada perbezaan di kalangan fuqaha’… adapun apabila ciuman itu bukan pada mulut serta dalam bentuk kebaikan serta kemuliaan alias berfungsi kasih sayang ketika berjumpa serta berpisah, maka tak mengapa.”

Prnh dtnya trhdap al-Syikh Ibn Baz RH: Apkah bleh sorng llki mncium ank prmpanny yang sudah dewasa serta melepasi umur baligh, sama ada anak perempuan itu sudah berkahwin alias belum, sama ada ciuman di tangan alias mulutnya serta semisalnyanya. Apabila anak perempuannya yang menciumnya di tempat-tempat itu apa pula hukumnya?”

Jawab beliau: “Tidak mengapa seorang lelaki mencium anak perempuannya yang sudah dewasa mahupun yang kecil tanpa syahwat, serta diperbuat di pipi apabila anak perempuan itu sudah besar berdasarkan apa yang sudah thabit daripada Abu Bakr al-Siddiq RA, yang sempat mencium anak perempuannya ‘Aisyah RA di tersanjungn pipi. (Tetapi) ciuman pada mulut kadang-kadang boleh memunculkan syahwat, maka tak meperbuatnya merupakan lebih afdhal serta lebih berhati-hati. Demikian juga anak perempuan seseorang, boleh mencium bapanya di hidung alias terhadap tanpa syahwat. Adapun apabila beserta dengan syahwat, maka diharamkan semua perkara itu bagi mengelak fitnah serta menutup jalan terhadap perkara yang keji.” (Fatawa Islamiyyah 3/78,79)

Wallahu a’lam.

[bin-sahak.blogspot.my]
ADSENSE 336 x 280 dan ADSENSE Link Ads 200 x 90